Fakturahantering
Med elektronisk faktureringshantering kan du spara tid
1. Vad innebär fakturahantering?
Fakturahantering och andra typer av administrativt arbete är tidskrävande. Att driva företag innebär ofta att hålla koll på många saker samtidigt och du kanske därför väntar med faktureringen till sista minut. En förhastad faktura kan lätt bli fel vilket leder till att du måste lägga mer tid på att reda ut missförstånd. Något som skadar kundrelationer och även kan leda till irritation bland anställda i bolaget.
För att öka effektiviteten i ditt företag kan vi hjälpa dig med fakturahanteringen. Med Flexmission som ekonomipartner kan du tryggt lämna över faktureringen till oss och fokusera på din kärnverksamhet. Vi ser till att allt går till på rätt sätt och ditt företag får möjlighet till en bättre ekonomi samt likviditet. Du får helt enkelt en välfungerande fakturahantering samtidigt som du avlastas från det administrativa ansvaret.
Med fokus på personlig kontakt finns vi alltid tillgängliga för ditt företag. Vi anpassar tjänsten efter ditt behov, till exempel hur snabbt påminnelse ska skickas eller hur lång tid det ska gå mellan påminnelse och inkasso. Våra redovisningskonsulter hjälper dig att hantera både krav- och faktureringsprocess på ett professionellt sätt.
- Löpande bokföring
Löpande redovisning
Lönehantering
Rapportering
Momsredovisning
Bokslut
Mötesbokning
Vi bokar in ett möte för att diskutera era behov och nuvarande omständigheter.
Offert
Specifika offerter med utförliga arbetsbeskrivningar. Offerten innehåller alla villkor.
Arbete utförs
Din personliga redovisningskonsult övervakar slutförandet av uppgifterna och rapporterar till skattemyndigheterna.
Löpande bokföring
Vi ser till att din bokföring regelbundet granskas och underlättas så att du kan koncentrera dig på din kärnverksamhet.
2. För en enklare fakturahantering
Fakturering är något som bör ske löpande, men ofta samlas den på hög alltför länge. Därför väljer många företag att outsourca sin fakturahantering, speciellt enmans- eller fåmansbolag. Beroende på hur ditt företags situation ser ut kan delar av processen variera.
När du anlitar en redovisningskonsult att ta hand om dina fakturor behöver du inte vara orolig över förfallodatum, påminnelser eller inkasso. Du slipper även hantera fakturamallar, olika faktureringssystem, räkna ut momsbelopp och mer.
Förutom att du får en enklare fakturahantering ser vi till att dina fakturor ser professionella ut vad det gäller layout och design. Om du vill att ditt företag ska tas på allvar är det alltid bra med fakturor som speglar även detta. Att ha dåliga gjorda fakturor i Excel eller rent av Word-dokument utan struktur får ditt företag att kännas oseriöst, även om ni levererar en bra tjänst och fantastiska produkter. Vi på Flexmission ser till att dina fakturor håller högsta klass och likaså din företagsprofil.
3. En trygg och pålitlig partner
Flexmission är din trygga partner för fakturahantering oavsett om du har ett mindre eller större företag. Vi ser till att anpassa våra tjänster efter dina behov och skapar goda rutiner för allt som rör din fakturering, från fakturauppföljning och inkasso till fordringsköp.
Förutom att hantera dina fakturor blir vi gärna din inhyrda ekonomipartner. När vi tar ett större ansvar ser vi till att inget blir fel, så du kan behålla dina kundrelationer.
Vi kan hjälpa dig med exempelvis bokslut, årsredovisningar, löneadministration, löpande redovisning och deklarationer. Alla våra redovisningskonsulter är kunniga och har lång erfarenhet av att arbete med olika typer av företag. Med våra rådgivare får du hjälp med hela processen, så att du kan fokusera på andra delar i ditt företag. Hör gärna av dig till oss så berättar vi mer om hur vi kan underlätta ekonomihanteringen för ditt företag.
Vanliga frågor vi får om fakturahantering
När du betalar fakturan registreras den som ”1681” Utgifter för kunder utan moms. Du fakturerar sedan din kund för utgiften, inklusive eventuell tillämplig moms. Du ska inte inkludera någon moms i totalsumman. Om du använder kontanter kan du dela upp betalningen.
Du kan även kontakta oss för att undvika problem med fakturering.
- Fakturan ska innehålla:
- Datum då fakturan är utställd
- Fakturanummer
- Pris
- Säljarens och köparens adress
- Säljarens momsregistreringsnummer
- Köparens momsregistreringsnummer i vissa fall (t ex vid EU-handel)
- Transaktionens art och omfattning
- Datum då leverans eller tillhandahållande skett eller a contobetalning (delbetalning, vanligen i form av förskottsbetalning) gjorts om det är annat än fakturadatum
- Specifikation (vad fakturan omfattar)
- Beskattningsunderlag för varje momssats eller undantag
- Tillämpad momssats
- Momsbelopp
- Vid befrielse från moms – hänvisning till relevant bestämmelse.
Import och skanning av fakturor, utvärdering, matchning och redovisning samt certifiering, uppföljning och slutkontroll är alla delar av den elektroniska fakturahanteringen. Syftet med elektronisk fakturering är att automatisera hela processen och minska eller eliminera manuell hantering.